Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Mat.se "ekofierar" matkasse



 

Konsumenter som handlar livsmedel på nätet har en hög benägenhet att välja ekologiska produkter. Detta visar flera undersökningar. Några som satsar på att göra det ännu lättare för kunderna att handla ekologiskt är Mat.se. Därför "ekofierar" man nu sin matkasse. Detta har man gjort genom att ta fram nya funktioner där kunden bland annat har möjlighet att byta ut produkter i sin kasse mot ekologiska i sluttampen av beställningsmomentet. Detta innebär att kunden får upp ekologiska alternativ för sina produkter i kassan med information om prisskillnad och produktinformation och kunden kan då göra fler ekologiska val innan köpet slutförs.  

–  Vi vill hjälpa kunden att handla mer ekologiskt genom att visa alternativ som kunden kanske har missat. Med detta hoppas vi kunna öka ekoförsäljningen, och därmed bidra till de mervärden som ekologiskt innebär för miljön, säger Ylva Bruzelius, hållbarhetsansvarig på Mat.se

Mat.se har sedan starten 2012 haft siktet inställt på att sälja mer hållbar mat - med en hög andel ekologisk mat av totala försäljningen och ett stort ekologiskt utbud. Samtidigt som ekoandelen av den totala livsmedelsförsäljningen i  Sverige ligger på drygt 9 procent (2018) har Mat.se en andel på 16,4 och ökade sin försäljning av ekologiska varor med hela 28 procent i värde under 2018.

–  Vi ser en fortsatt hög efterfrågan på ekologiskt och arbetar aktivt med kampanjer och kommunikation kring vårt ekologiska utbud till våra kunder. Vi har också en väldigt påläst och engagerad kundgrupp som ständigt efterfrågar ett mer ekologiskt, vegetariskt, veganskt och hållbart utbud, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se

2019-01-07