Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Coop storsatsar på Änglamark

Den 10 oktober premiärvisade Coop det nya Änglamark och därmed går startskottet för en storsatsning på det egna varumärket. Vecka 43 börjar lanseringen synas i alla Coops 650 butiker med nytt utseende på produkterna och en ny Änglamarksbutik på coop.se. I satsningen ingår också ett rejält utökat sortiment, produktinnovationer och förbättrade märkningar.


Coop är den livsmedelskedja som har högst andel ekologiska livsmedel, drygt 10 procent, jämfört mes branschsnittet på ca 7 procent. Ungefär hälften av ekoförsäljningen står det egna varumärket Äglamark för.  Ett varumärke som funnits med sedan begynnelsen för kedjans ekoförsäljning,sedan 1991 närmre bestämt. Varumärket grundades efter ett önskemål från Coops medlemmar, konsumenterna att kunna handla mer och lättare ekologiskt. Mottot är ”Noga utvalt – klokt bortvalt”.

- För att en hållbar livsstil ska vara praktiskt möjlig för alla – oavsett förkunskaper och tjocklek på plånboken – måste det vara enkelt att välja och handla hållbart. Därför finns Änglamark. Vi jobbar varje dag för att tillsammans med våra experter välja ut de produkter som tar bästa hänsyn till hållbarhet i alla dimensioner – med mycket matglädje och utan att priset springer iväg. Med nya Änglamark vill vi göra det ännu enklare och godare för våra kunder att leva ett hållbart liv, säger Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop.

Nu vill Coop ta nästa steg, och man satsar på nytt utseende på produkterna, en ny Änglamarksbutik på coop.se och en rikstäckande reklamkampanj.

Utöver detta lägger man till märkningen ”Titta, lukta och smaka – bäst före behöver inte betyda dålig efter” på Änglamarks mejeriprodukter.

I satsningen ingår också produktinnovationer och ett rejält utökat sortiment, från cirka 650 produkter till uppåt 1000 produkter år 2020. Genom detta vill man säkra Änglarmarks position som varumärket med Sveriges största KRAV- och miljömärkta sortiment.

2018-10-22