Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Paradiset blev årets Ekobutik på Dagligvarugalan


Butikskonceptet Paradiset satsar på ekologiska och naturliga livsmedel i sina numera tre fullsortimentsbutiker i Stockholm. Ungefär 70 procent av varorna på hyllorna är ekologiska. Johannes Cullberg är en av aktörerna bakom konceptet och han har ett förflutet i toppen på några andra välkända detaljhandelskedjor och känner därmed branschen väl.

Dagligvarugalan är dagligvaruhandelns egen festkväll där ett 20-tal priser delas ut till butiker och leverantörer i branschen. Arrangör är tidningen Fri Köpenskap. I år hölls galan i Blå Hallen på Stadshuset i Stockholm,  ca 600 deltagare var på plats. Årets Ekobutik sponsrar av Midsona som äger varumärken som till exempel Kung Markatta.

Det var Paradisets butik på Södermalm i Stockholm som fick priset i konkurrens av Hemköp Stigbergstorget och Coop Kristinedal.

I juryn sitter bland annat Ekowebs redaktör Cecilia Ryegård.

Juryns motivering:
Vinnaren av Årets Ekobutik vill vara en butik för alla med ett fullt dagligvarusortiment. Samtidigt har den varit en pionjär och satt en helt ny standard för ekologisk försäljning. Här är det ekologiska förstahandsvalet, och det konventionella har blivit alternativ. Utbudet av ekologiska och hälsosamma livsmedel samt hälso- och skönhetsprodukter är svårslagbart. Tillsammans med engagerad och kunnig personal gör det Paradiset Södermalm, Stockholm, till Årets Ekobutik.

Johannes Cullberg, Paradiset

 


2018-09-27