Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Rättegången med Ekoeffekten och Coop avslutad


I förra veckan genomfördes rättegången i marknadsdomstolen där Svenskt Växtskydd stämt Coop för marknadsföringsbrott i och med att man publicerade filmen ”Ekoeffekten”.

Se Ekoeffekten här>>

- Ekoeffekten fick ett enormt genomslag med 49 miljoner visningar på Youtube. Den har översatts till sex språk, tyska, franska, spanska, kinesiska - och baskiska. Spridningen är troligen ännu större än vad vi kan se eftersom många redaktioner har egna spelare och den även visats på nationell TV i tex Tyskland, säger Coops informationschef Tobias Rydergren.

Svenskt Växtskydd  menar däremot att Ekoeffekten är vilseledande och oetisk marknadsföring och att studien är riggad. I förra veckan, i mitten av maj prövade Marknadsdomstolen fallet. Svenskt Växtskydd var nöjda efter förhandlingarna.

- Det har gått så som vi vill. Vi har ju anklagat dem för filmen och marknadsföringen och de påståenden som de för fram i den. Det är upp till dem att kunna styrka informationen och det tycker inte vi att de har kunnat göra. Vi har snarare kunnat styrka att våra anklagelser håller. Arbetet vi gör nu är framåtsyftande och förhoppningsvis sätter vi stopp för denna typ av marknadsföring framöver. Osaklig ovetenskaplig och skrämmande reklam ska inte förekomma, då ska det börja kosta, vi åberopar att det ska vara ett vite på två miljoner varje gång någon aktör argumenterar på det viset, säger Anders Normann, Svensk Växtskydd, till Jordbruksaktuellt.

Även Coop var nöjda med hur förhandlingarna avlupit, där man bland annat kallat mediaprofilen Amelia Adamo, som själv genomfört testerna i Ekoeffekten, som vittne.

- Vi upplever att vi på ett tydligt sätt kunnat redovisat för rätten att Ekoeffekten är ett initiativ som är i linje med KF och Coops långa tradition av att upplysa våra kunder och medlemmar om vad de äter. Kunderna har rätt att veta, därför är information och opinionsbildning viktig.  Detta har vi dessutom gjort på ett transparent sätt, där bland annat undersökningsresultaten funnits tillgängliga på vår hemsida. Coop anser att KTF/Svenskt växtskydd genom att stämma Coop för Ekoeffekten har attackerat ekologisk produktion. Vi är även mycket trygga i den vetenskapliga expertis som framställdes under rättegången, där forskare tydliggjorde för kvaliteten och underlaget i vår studie. Motparten hävdar att detta är reklam som Coop har tjänat mycket pengar på via sitt varumärke Änglamark. Vi har tydliggjort att så inte är fallet, säger Louise König, hållbarhetschef, Coop.

Dom väntas i målet den 3 juli.

2017-05-22