Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

ICA satsar på svekologiskt


ICA lanserar under våren nya förpackningar för svenskproducerade råvaror i sitt eget varumärke I love eco. Nu kommer man att marknadsför innehållet i flera av förpackningarna som svenskodlat, där så är fallet, vilket man alltså inte gjort tidigare. Tre exempel på produkter där svenskt/ekologiskt marknadsförs på förpackningen är ärtor, morötter och havregryn.

- Bakgrunden är vår fleråriga satsning på ekologiskt och att vi på ICA ser att såväl ekologiskt som svenskt är viktigt för våra kunder. Detta är något som vi arbetar för att möta. ICA och LRFs fleråriga samarbete är förlängt till 2018 och inom ramen för samarbetet kommer nu dessutom mer fokus riktas mot frukt och grönt, samtidigt som satsningarna inom kött och mejeri fortsätter, säger Maria Smith, miljöchef ICA.

- Detta är ett tydligt tecken på att den starka debatten om ursprung inte gått detaljhandeln förbi, en debatt som i allra högsta grad drivs av ekokonsumenterna. De konsumenter som handlar ekologiskt har också svenskt och lokalt högt på agendan och är också villig att betala lite extra för det. Ekokonsumenten är en lönsam och attraktiv konsument att få in i butiken,  men samtidigt krävande. Detta har gjort att kedjorna har blivit tvungna, och att man även sett värdet i, att jobba med ursprungsfrågan. Det som händer i handeln just nu är av stor betydelse för svenskt lantbruk. Under våren har det skett en jättestor förändring i frivillig ursprungsmärkning, framför allt när det gäller ekologiska varor.  De flesta ekokonsumenter vill handla svenskt när det gäller varor vi kan producera här, säger Cecilia Ryegård, Ekoweb.

2017-06-01