Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Tatueringar på ekogrönt hos ICA


Att ekofrukt och grönsaker ofta särskiljs med en lite klisterlapp på skalet är vanligt i de flesta butiker.
Som första dagligvaruaktör i Sverige har ICA i ett pilotprojekt testat lasermärkning på ekologisk avokado och sötpotatis för att särskilja produkterna från konventionella. Den nya hållbara märkningen görs direkt på skalet med hjälp av laser som ändrar pigmentet i skalet så att namn, ursprungsland och PLU-kod syns tydligt, som ett slags tatuering.

- Resultatet från testet har visat att sötpotatis fungerade bättre än avokado, därför blir nu den märkningen permanent för sötpotatis. Utöver det kommer vi även märka ekologisk melon och butternutpumpa med laser. De nya produkterna kommer på marknaden nu i samband med att de europeiska skördarna startar, säger Peter Hägg, sortimentschef frukt och grönt på ICA.

Man slipper därmed klisterlappen, en metod som minskar användningen av plast. Den anses också säkrare ur spårbarhetssynpunkt än klisterlapps-metoden.

- Det har funnits ett stort intresse från kunder och den nya märkmetoden har också uppmärksammats internationellt som ett viktigt hållbarhetsprojekt. Inom ett par år tror vi att märkningen blir vardag för många konsumenter i Europa eftersom intresset för mer miljövänligt emballage gjort sig tydligt under vår testperiod, säger Peter Hägg.

2017-05-08