Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Tvåsiffrig ökning för KRAV-märkt



Att ekomarknaden totalt sett, EU-eko och KRAV-märkt ökade med 18 procent 2016 har redan redovisats i Ekowebs Marknadsrapport, som offentliggjordes i slutet av januari. Nu släpper KRAV sin marknadsrapport och den visar att försäljningen av enbart KRAV-artiklar ökade med mellan 10-15 procent.

– Tillgången på KRAV-märkta produkter växer i takt med efterfrågan. Allt från kaviar till choklad finns på listan av produktkategorier som ökat mycket. Det visar verkligen att konsumenterna hungrar efter KRAV-märkta alternativ. Det finns fortfarande många ”gröna” hål att fylla, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.

Dryckesmjölk är fortsatt den största KRAV-produkten, följt av ägg. Mjölken har dock bara ökat med 4 procent under 2016,medan försäljningen av hårdost har ökat med 51 procent.

2017-03-30