Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Drömgräns uppnådd för Axfoods ekoförsäljning i januari

Under januari uppnådde den ekologiska försäljningen nya höjder i Axfoods Hemköpsbutiker. För första gången passerade ekoförsäljningen då 10 procents andel och landade på 10,3 procent.
– En förklaring är e-handeln som vi startade i fjol. Där ser vi att våra konsumenter handlar betydligt mer ekologiskt än i fysiska butiker, säger Thomas Gäreskog, vd för Hemköp.

Bananer, ägg, mjölk, nötfärs och matfett är det som konsumenterna handlar  mest, i nämnd ordning.

– Vi fortsätter att satsa ekologiskt under 2017. Vårt sortiment kommer att utökas med fler produkter. När volymerna ökar kan vi också erbjuda konsumenterna fler ekovaror till lägre pris, säger Thomas Gäreskog.

Hemköp har som mål att till 2020 öka sin försäljningsandel av ekologisk mat till 15 procent och redan nu är vissa enskilda butiker är redan nästan där.
När nya Hemköp Nacka Forum i Stockholm öppnar den 23 februari ligger mycket av fokus på ekologisk och hållbar mat.

– Vårt mål är att vara uppe i en ekoandel på 13,5 procent redan vid årsskiftet, säger butikschefen Joselin Mella.

När nya Hemköp Falun slår upp sina portar i nästa vecka så kommer den butiken att presentera kedjans längsta ekologiska avdelning.

2017-02-09