Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

KRAV-butik öppnad i Hongkong


På självaste Luciadagen öppnade "Moreganic Sweden" i världsmetropolen Hongkong. Fokus i sortimentet är svenska KRAV-märkta produkter och öppnandet ser KRAV som ett direkt resultat på sin exportsatsning, där man bland annat valt att närvara vid NOPA-mässan i Hongkong. Där har KRAV hjälpt till att profilera svenska KRAV-producenter. Butiken är belägen i ett centralt varuhus, K11, som är ett stort köpcentra med många butiker.

Under de senaste åren har efterfrågan på ekologisk mat ökat kraftigt i Hongkong och Kina. Det skapar goda förutsättningar för svensk export av KRAV-märkt och ekologisk mat.

– Det finns ett tydligt intresse för mat från Sverige och Norden. Hongkong-borna är väl medvetna om vad de stoppar i sig och ekologisk mat från Sverige, det vill säga KRAV-märkt, står för hälsa och god kvalité, säger Carol Ågren som tillsammans med sin man Per Ågren driver företaget Pear&Carrot som står bakom butiksöppningen.

– Vi vill att våra butik ska upplevas som en verklig ”gårdsbutik”. Det skapar kontrast i storstaden Hongkong och förmedlar KRAVs värden, säger Per Ågren.

De företag som följde med KRAV till NOPA-mässan i augusti i år ges möjlighet till exponering av sina produkter i butiken.

– Genom vår exportsatsning vill vi visa KRAV-certifierade företag att det finns fler människor utanför Sverige som är villiga att betala ett bra pris för KRAV-märkta produkter. Butiken blir ett showroom i Hongkong för KRAV-certifierade företags produkter. Det är en unik möjlighet som Pear&Carrot har skapatsäger Johan Ceije, försäljningschef på KRAV.


  Carol och Per Ågren i det unika butikskonceptet Morganic Sweden ( bild: KRAV)

 

2016-12-14