Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Norge tar steg mot ökad ekohandel

För första gången har de tre största detaljhandelskedjorna i Norge, Rema, Coop och Menu, träffats under samma tak för att diskutera ekoförsäljning. Mötet kom till stånd på initiativ av Oikos, den norska motsvarigheten till KRAVs, initiativ. Samtidigt deltog 45 företag i branschen och flera seminarier hölls. Bland annat från inbjudna Organic Denmark, som fick beskriva hur man lyckats bli den ledande ekonationen i världen.

Ekomarknaden för livsmedel i Norge har länge släpat efter utvecklingen i övriga norden och andelen ligger på runt 2 procent av totala livsmedelsförsäljningen. Men något verkar ha hänt under 2016. Under första halvåret ökade försäljningen med 22 procent.

- Detta var en historisk dag för den ekologiska branschen i Norge. Vi tror att tävling mellan detaljhandelskedjorna är det bästa sätt att få fart på ekoförsäljningen och det är det vi lyckats åstadkomma, säger Tina Lippert, Oikos.

Källa: Nordic Organic News

2016-11-02