Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ny dansk studie: Män i generation Y mer attraherad av eko än kvinnor


En ny dansk studie målar upp ett konsumentporträtt av generation Y, det vill säga danskar i åldersgruppen 16-33 år. Studien visar föga förvånande att den här generationen är de som visar störst intresse för ekologiska produkter hittills. De är också den första generationen som vuxit upp med ekologiska livsmedel som ett naturligt inslag i kylskåpet.

I skriften "Future consumers in the retail trade - Generation Y: Understand them, catch them", skriven av Dorte Wimmer kan man bland annat läsa att något som förvånade även de mest rutinerade detaljhandelsexperterna var att de unga männen i högre utsträckning än de unga kvinnorna valde butik utifrån ekologisk utbud. För nästan dubbelt så många män som kvinnor var ekoutbudet avgörande för butiksvalet, något som forskarna betecknar som ett trendbrott.

Källa: Dansk Handelsblad

2016-11-03