Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ökad efterfrågan leder till fler ekoprodukter hos Löfbergs


Kafferosteriet Löfbergs i Karlstad har under många år varit drivande och ledande i utvecklingen för den svenska ekologiska kaffemarknaden. Företaget har under lång tid haft en uttalad ekostrategi och ett målinriktat hållbarhetsarbete.

-Konsumenter söker efter det som är äkta och på riktigt, och vi ser allt fler kunder som vill mala sitt kaffe själv och återskapa cafékänslan hemma. Vi ser att samma målgrupp konsumenter också köper en stor andel ekologiskt och väljer kaffe och varumärken med omsorg, säger Lena Rodin, marknadschef Löfbergs.

Under de senaste åren har den ekologiska kaffe ökat med 10 procent. Allt fler konsumenter efterfrågar också hela bönor och där ökade den ekologiska försäljningen med 24 procent under 2015.

-Vi försöker ständigt att vara snabba och möta nya konsumentbehov, oavsett om det är ready to drink produkter eller kaffekapslar som går att slänga i matavfallet. Och nu lanserar vi två nya produkter hela bönor, självklart ekologiska, som vi tror är efterlängtade av våra konsumenter, säger Lena Rodin.

De nya produkterna EKO Mörkrost och EKO Mellanrost kommer från ekologiska småskaliga odlingar i Syd- och Mellanamerika samt Östafrika. Produkterna kommer att finnas i butiker runtom i Sverige från vecka 34.

2016-08-22