Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Danmark: Coop-experiment dubblerade ekoförsäljningen

Copp i Danmark har just avslutat ett två veckors experiment med billigare och större urval av ekologiska produkter i koncernens 1200 butiker. Experimentet har gett viktiga erfarenheter i arbetet med att dubblera ekoförsäljningen, menar Coop. Experimentet skulle utröna vad det var som krävdes för att kraftigt öka ekoförsäljningen. Summeringen av försäljningen under de två veckorna är nu klar och slutade på en försäljningsökning med 47 procent under perioden, jämfört med motsvarande period föregående år. I 100 butiker dubblerades ekoförsäljningen.

- Vi är riktigt nöjda med resultatet av experimentet. Det visar att det fortsatt finns en stor tillväxtmöjlighet för ekoförsäljningen. Experimentet har visat inom vilka varugrupper och delar av landet som ekopotentialen är störst. Detta kan vi nu uynyttja när vi ska ge försäljningen en ytterligare sjuss, säger Thomas Roland, hållbarhetschef hos Coop Danmark.
Bland annat visar experimentet att det var främst förädlade produkter som tog ett stort skutt i ekoförsäljningen; kex, kakor, pålägg, juicer och frysvaror.

- Det är ett uttryck för att redan befintliga ekokonsumenter utökar sina inköp och ger sig längre upp i den ”ekologiska trappan” när utbudet ökar och priset minskar, de som länge köpt till exempel ekologisk mjölk, ägg och grönsaker. Experimentet har visat att det inte finns någon gräns för vilka varor som attraherar ekokonsumenterna, säger Thomas Roland.

Den butik som lyckades bäst i sin ekoförsäljning under experimentet var en Irma-butik på Christianshavn, som lyckades nå upp i en ekoandel om 50 procent av totalförsäljningen under de två veckor som experimenet pågick. Fredagen den 8 april lyckades Coop Danmark fördubbla ekoförsäljningen, jämfört med samma försäljningsdag året innan.

Källa: Ökologisk Landsförening

2016-06-11