Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Världsomspännande livsmedelskedja skriver upp ekoprognosen


Aldi är en av världens största livsmedelskedjor. Bland annat är man dominerande marknadsaktör i Tyskland och man har 1 500 butiker i USA. Aldi expanderar nu snabbt när det gäller ekoförsäljning. Det talas om att kedjan är på väg att bli en ”Superkedja för ekologiska livsmedel” i Europa och USA.
Aldi är första butikskedjan i Europa som har förbjudit användning av åtta neonikotinider vid produktion av livsmedel för sitt eget varumärke och utökar nu sitt ekologiska sortiment snabbt.

Aldi är en lågpriskedja, ca 30 procent lägre priser än världens största livsmedelskedja, Wal-Mart. Samtidigt bannlyser man artificiella färger och syntetiska oljor i sitt eget varumärke. Man utökar också sina produkter under linjer om ”Antibiotika-fritt” ”Hormon-fritt” och ”Tillsats-fritt”. Enligt kedjan kan man hålla sina låga priser tack vare bland annat satsning på egna varumärken och att man exponera varorna i butik i sina fraktlådor, något som sparar tid och personal.

2016-03-22