Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Willys ökar 57 procent


Nästa rekordrapport som ramlar in är från Axfood/Willys. Efter sex månaders försäljning 2014 har ekoförsäljningen ökat med 57 procent jämfört med samma period i fjol. Willys är Axfoods lågpriskedja och ett av målet har varit att kunna erbjuda kunderna ekologiskt till konkurrenskraftiga priser för att nå en bredare grupp konsumenter. I början av året stod försäljningen av ekologiska livsmedel för 2,5 procent hos Willys. Sex månader in på året har den ekologiska andelen ökat till nästan 4 procent. En trend som man ser hos Willys är att ekoförsäljningen och intresset för ekologiska produkter sprider sig utanför storstadsregionerna och att ekoförsäljningen ökat rejält i Småland, Östergötland och Skåne.

De produkter som säljer bäst är bananer, mjölk och ägg, men en raket är det ekologiska köttet, som ökat rejält, även om det är med utgångspunkt från små volymer. Trots att det varit brist på ekobananer har försäljningen dubblerats under första halvåret.

Willys satsning på ekologiskt fortsätter och man planerar fler nylanseringar. Bland annat satsar man på vidare på lösviktsförsäljning av ekologisk frukt och att sänka priserna på det ekologiska köttet

Tre i topp hos Willys (ökning jan-juni):
Bananer (+100%)
Mjölk (+58%)
Ägg (+42%)


2014-08-20