Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

75 procent av Lidls kunder vill ha mer eko


Den tyska lågpriskedjan Lidl, med 166 butiker i Sverige arbetar mycket med sociala medier för att öka transparensen och involvera konsumenterna. På Face Book har man över 117 000 fans.

– Vi arbetar kontinuerligt med omvärldsbevakning på sociala medier för att se trender och fånga upp konsumenternas önskemål samt vad som diskuteras på nätet inom mat och handel. För oss är det viktigt att hela tiden arbeta med en tvåvägskommunikation där vi ser och hör vad våra kunder efterfrågar, säger Karin Berg, ansvarig för sociala och digitala medier på Lidl Sverige.

Enligt Lidl efterfrågar många kunder ett större ekologiskt sortiment och det märker man extra tydligt på sociala medier. När Lidl Sverige ställde frågan på Facebook “Vad saknar du mest i vårt sortiment?” önskade 75 procent av de över 500 som svarade att Lidl skulle ta in fler ekologiska varor i sitt sortiment. Man märker också av att kunderna i allt högre utsträckning efterfrågar svenska produkter i kombination med ekologiskt. Därför har man satsat på 100 procent svenskt när det gäller ekologiskt färskt kött och dryckesmjölk, som levereras av Skövde slakteri och Falköpings mejeri.

2014-05-10