Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Rekordförsäljning hos Systembolaget


Första kvartalet hos Systembolaget visar på en rejäl försäljningsökning för ekologiska produkter. Försäljningen ökade med hela 64,7 procent under årets tre första månader. Det är framför allt kategorin vin som ökar (+77%) men även öl (+36%) och alkoholfria ekologiska alternativ (+66,5%) går riktigt bra. Det finns samtidigt produktkategorier där ekologiskt visar en negativ tendens, sprit (-9,6) och cider/blanddrycker (-12,2%).

Den ekologiska andelen hos Systembolaget var 3,1 procent vid utgången 2013 och har nu ökat till 4,7 procent. Enligt Ekowebs beräkning var den ekologiska försäljningen hos Systembolaget värd 1,1 miljarder kr 2013. Om försäljningsökningen håller i sig under resten av året så skulle det betyda en att den ekologiska omsättningen då ökat till 1,8 miljarder kronor hos Systembolaget.

- Vi har haft ekologiskt högt upp på agendan länge. Antalet lanseringar och produkter ökar stadigt och det är roligt att det uppskattas av kunderna. Men det gäller framförallt vin. På öl är tillgången av ekologiska produkter än så länge inte tillräckligt stor. En möjlighet för ölproducenterna, säger Systembolagets inköpschef Sara Norell.

2014-04-20