Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Coop storsatsar på ekologiskt


Under många år var Coop det dragande loket på ekomarknaden. De senaste åren har man fått se sig omsprungen av främsta konkurrenten ICA. Men nu gör Coop en storsatsning för att återta sin ledande position på detaljhandelsmarknaden och en stor motivation är att bli bättre på ekologiskt än världsledande Danmark. Coop har en ekologiska andel, enligt Ekowebs beräkning om 6,3 procent medan Danmark har en ekoandel på 8,5 procent på nationell nivå.

- Vi har bestämt oss, nu kör vi EKO-race. Taggade att slå danskarna som har dubbel så hög ekokonsumtion som Sverige! Vi sänker priset på upp till 50 procent på Veckans EKO varje vecka hela 2014, säger Louise König, chef hållbarhet KF och Coop.

Det finns ett intresse för ekologisk mat i Sverige. I en undersökning bland Coops medlemmar med 7000 deltagare svarade hela 74 procent att de skulle vilja köpa mer ekologiska eller KRAV-märkta varor. Utöver att handla ekologiskt svarade också en majoritet att de kan tänka sig handla närodlat för att minska sin del av den totala klimatpåverkan.

- Genom de aktiva val konsumenter gör kan vi alla bidra till att rädda jordens resurser och själva må bättre. Undersökningens resultat och framgången i Coops kampanj ´Veckans Eko´, som innebär att vi kapar priset på olika ekologiska frukter och grönsaker, visar att vi är på rätt väg. Till exempel sålde Coops butiker under en vecka i september lika mycket ekologiska vindruvor som man annars gör under ett helt år. Nu fortsätter vi med fler kategorier, såsom kött, mejeri, chark mm säger Louise König,

Här är veckans ekovaror, vecka 11, hos Coop här>>

2014-03-11