Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Lidl satsar på ekologiskt i Sverige


I Tyskland och Danmark har lågpriskedjan Lidl sedan många år tillbaka satsat på ekologiskt. I Danmark har Lidl en ekologisk andel på 2-3 procent att jämföra med ca 1 procent i Sverige. Men nu hoppas kedjan på att det ska bli ändring på det. I dagsläget är ca 10 prpcent av Lidls sortiment ekologiskt när det gäller frukt och grönt och man har ett eget varumärke för ekologiskt, Biotrend.

- Våra kunder efterfrågar mer ekologiska produkter och vi kommer under 2014 och framöver att satsa ordentligt både på ett utökat utbud och en ökad försäljning. Vi kommer att lansera flera nya ekoprodukter under det kommande året, sade Katarina Rosenqvist som är CSR-ansvarig hos Lidl på Ekowebs marknadsseminarium.

De varor som Lidl nu främst storsatsar på är ekologisk mellanmjölk från sitt eget svenska mejerivarumärke Ängen, samt ekologisk nötfärs från Svea Lantkött, från djur som fötts upp på svenska gårdar. Båda produkterna är KRAV-märkta och kommer att finnas i butikerna inom några veckor. Sedan tidigare finns bland annat svenska ekoägg i butikerna.

2013-03-20