Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Sjölunda Gård på Harvey Nicols

Sjölunda Gård med varumärket Ekorrens Ekologiska godis har fått en ny storkund i form av brittiska varuhuskedjan Harvey Nichols. Kedjan lanserar godiset i samtliga butiker på den brittiska marknaden. Sedan juni finns Ekorrens Ekologiska godis tillgängligt för de brittiska konsumenterna.

– Vi har satsat på fina förpackningar som kommunicerar ekologi och hälsa på ett modernt och roligt sätt. Våra produkter och det formspråk vi använder har fått flera inköpare över världen att höra av sig. Förutom Harvey Nichols i London har vi blivit kontaktade av inköpare i bland annat Hong Kong, Japan, Taiwan, Sydkorea och Dubai, säger Charlotte André.

– Vi identifierar oss starkt med filosofin bakom Ekorrens Ekologiska. Allt från smak, innehåll och förpackningsdesign kommunicerar att produkterna är naturliga och tillverkade på ett hållbart sätt, vilket gör dem perfekta för Harvey Nichols Foodmarkets', säger inköparen Joshua Molina Blackburn.


Ekorrens Ekologiska har funnits på den svenska marknaden sedan 2009. Under 2012 började företaget även exportera till Danmark, Finland och Norge.

– Strukturen i den svenska dagligvaruhandeln gör det nästan omöjligt för ett litet ekoföretag att slå igenom. Från start krävs enorma investeringar i säljkår, butiksmaterial, kampanjbidrag och marknadsstöd. Det är inte många små entreprenörsföretag som har resurser att konkurrera med de stora aktörerna under dessa villkor. Därför är det extra roligt när inköpare från prestigefulla Harvey Nichols hör av sig och vill lyfta fram våra produkter i deras samtliga butiker i Storbritannien, säger Charlotte André.

 

 

2013-09-25