Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

EkoFrukt och Grönt går som ett skott hos Coop


Någon total siffra för Coops ekoförsäljning under första kvartalet finns ännu inte. Däremot kan Coop visa ett rejält kliv framåt när det gäller den ekologiska försäljningen i kategorin frukt och grönt. Under årets 10 första veckor ökade försäljningen här med 60 procent i volym och med 29 procent i värde. Att volymindex ligger så pass mycket högre än värdeindex kan till viss del förklaras med att Coop satsat på ”Veckans Eko”, där en av produkterna prissänks mellan 30-50 procent, något som fått det att rassla till i hyllorna rejält.
- Veckoindex på Veckans Eko ligger ännu mycket högre än den totala ökningenför frukt ocg grönt, säger Louise König, hållbarhetschef hos KF/Coop. Till exempel så sålde man lika mycket ekologiska morötter på en vecka när morötterna var Veckans Eko, som man annars gör på 15 veckor.

2013-07-03