Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ekoförsäljningen störtdyker på Systembolaget


När statistiken för försäljningen av ekologiska drycker på Systembolaget under första kvartalet 2013 så är det ingen upplyftande läsning. Försäljningen har minskat med hela 16 procent under årets tre första månader. Redan under 2012 avstannade ekoförsäljningen efter flera år av tvåsiffriga ökningstal och resultatet för 2012 stannade på en ökning med 1 procent. Det positiva resultatet kunde visas efter ett starkt första halvår, som räddade upp en försäljningsminskning under tredje och fjärde kvartalet. Alla kategorier har backat förutom sprit, som har ökat med nästan 16 procent. Den överlägset största kategorin vin visar en minskning med nästan 16 procent. Vin utgör nästan 80 procent av ekoförsäljningen hos Systembolaget. Den ekologiska andelen minskar därmed av Systembolagets totala försäljning till 2,75 procent. Andelen 2012 stannade på 3,2 procent. Systembolagets mål var 4 procent under 2012.

- Vi har utvecklingen av ekoförsäljningen under uppsikt. Det är för tidigt att säga ännu, efter bara ett kvartal, varför försäljningen minskat. Ekologiskt är fortfarande ett område som vi satsar på, säger Therese Elmgren som är pressansvarig hos Systembolaget.

Systembolaget är Sveriges tredje största försäljningskanal för ekologiska livsmedel och är därmed en viktig aktör. Under 2012 var Systembolagets ekologiska försäljning värderad till cirka 1,1 miljarder kronor (Källa: Ekoweb).

Enligt Systembolaget så har man fortsatt höga ambitioner när det gäller andelen ekologiskt och man kommer därför att öka ansträngningarna för att nå positiv utveckling för ekosortimentet.

- Systembolaget har höga ambitioner när det gäller andelen ekologiskt i sortimentet. På kortare sikt 5 procent, men på sikt vill vi nå 10 procent. Det innebär naturligtvis att vi kommer att öka lanseringstakten inom alla kategorier, säger Therese Elmgren.

2013-06-10