Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Danska mejerier i gemensam kampanj för ekomjölk


Ekologiska mejeriprodukter omsätter drygt 1 miljard Skr i Danmark och är den största ekologiska varugruppen. Men försäljningen av ekologisk mjölk är, liksom i Sverige, i dalande. Därför har nu mejerierna Thise Naturmaelk och Arla gjort gemensam sak med Ökologisk Landsförening i en kampanj för att få fart på försäljningen igen. Med slogans som ”Ett glas rent grundvatten” och ”Ett glas kor på gräs ska kampanjen sätta fokus på de ekologiska mervärdena man får som konsument av ekomjölk.

- Det finns massor av billig mjölk i mejeridisken som kan fresta konsumenterna. Men lågprismjölken är faktiskt dyr. Den är dyr för miljön, dyr för korna och dyr för grundvattensresurserna. Därför vill vi synliggöra för danskarna att de gör skillnad när de handlar ekologisk mjölk. Faktiskt räddar man 200 liter grundvatten när man köper en liter ekomjölk, säger Birgitte Nygaard som leder projektet hos Ökologisk Landsförening.

2013-05-31