Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Fortsatt bistert på brittiska marknaden


De senaste fem åren har varit en tuff period för ekoförsäljningen i Storbritannien med sjunkande försäljningssiffror. När rapporten för försäljningen under 2012 nu kommer så visar den på intet sätt att trenden är bruten. Under 2012 så minskade ekoförsäljningen med 1,5 procent till ett värde av 1,64 miljarder pund, helt på tvärs med utvecklingen i övriga Europa.

Sämst går det i detaljhandeln. Där minskade försäljningen med hela 3,8 procent. Ljuspunkten är näthandeln och hemleveransförsäljningen. Den ekologiska hemleveransförsäljningen ökade med drygt 10 procent. Näthandeln med ekologiska produkter boomar samtidigt i Storbritannien och försäljningen omsätter cirka 4,1 miljoner pund i veckan. Stora kedjor som Tesco och Sainsbury satsar nu stort på näthandeln med ekologiska produkter. Sainsburys näthandel med ekologiska produkter ökade med 48 procent under 2012.

En trend bland de brittiska konsumenterna är ett minskat intresse för ekologiska EMV-produkter, till förmån för mindre, privata märken. Till exempel Sverigebekanta Duchy Originals som ökar rejält, grundat av Prins Charles, men numera ägt av livsmedelskedjan Waitrose. Ekologiska EMV-produkter minskade med drygt 11 procent.

Den mest positiva trenden finns inom mejerisektorn. Det största ekologiska mejeriföretaget, Yeo Valley, även kända för sina innovativa marknadsföringskampanjer, ökade sin försäljning med nästan 7 procent under 2012 och räknar med fortsatt tillväxt under 2013.

2013-04-14