Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.
Ekowebs Marknadsseminarium och Ekogalan 2013:

Ekoförsäljningen fortsätter att ta marknadsandelar 2012


Ekoweb släpper sin marknadsrapport, torsdag (31/1), spegelsalen, Grand Hôtel, Stockholm: Marknadsseminarium 13-16:30 Ekogalan 2013 16:30-17:30, Rapportsläpp
Ta del av den hetaste statistiken för svensk ekoförsäljning 2012 samt prognos för 2013 till 2020


På torsdag, den 31/1 släpps Ekowebs Marknadsrapport 2013 För femte året i rad genomförs marknadsseminariet, som är ett bokslut för ekobranschen 2012 samt en framtidsspaning inför 2013 och 2020. Ekowebs marknadsrapport är den tidigaste och viktigaste officiella statistiken för svensk, ekologisk, livsmedelsförsäljning i dag och ligger till grund för de flesta marknadsanalyser som görs, både i Sverige och internationellt, under resten av året. Statistiken omfattar försäljningen i dagligvaruhandeln, restaurang, storhushåll, offentlig sektor och övriga försäljningskanaler. Statistiken presenteras under marknadsseminariet, rapporten finns tillgänglig efter marknadsseminariets slut. Under marknadsseminariet så kommer även branschens största företrädare: Ica, Coop Axfood och Martin & Servera att berätta om sina kommande ekosatsningar och framtidsstrategier.

- Trots fokus på lägre priser och EMV-konverteringar (handelns egna märkesvaror) under 2012 så fortsätter ekologiska livsmedel att ta marknadsandelar av den totala livsmedelsförsäljningen. Handeln har under året präglats av omfattande prissänkningar och detta har inneburit att försäljningen är lägre än prognosen för 2012. Värdemässigt har marknaden inte vuxit i den omfattning som var förväntat, framför allt inte i livsmedelsbutikerna. Försäljningen inom offentlig sektor har dock fortsatt öka med raketfart, säger Cecilia Ryegård, Ekoweb.

Nästan 200 branschföreträdare har samlats till marknadsseminariet och lanseringen av Ekoweb Marknadsrapport 2013, som avslutas under festliga former med Ekogalan 2013. Under dagen finns chans att få prata med de viktigaste aktörerna inom området ekologisk livsmedelsproduktion, från bonden till butiksföreträdare. En utställning med de största aktörerna på marknaden visar också stora delar av den produktutveckling som skett under 2012.

Ekoweb är politiskt oberoende aktör inom ekobranschen sedan 15 år som bland annat tar fram marknadsstatistik och rapporter och är ledande på marknadsinformation. Ekowebs statistik för ekoförsäljningen 2012 är en sammanställning som tagits fram med alla de viktiga försäljningskanalerna som grund: ICA, Coop, Axfood, Bergendahls, Systembolaget, Martin & Servera, Menigo, mfl från kvartal 1-4, år 2012. Statistiken avser ekologiskt certifierade livsmedel, EU-ekologiska samt KRAV-certifierade. Marknadsrapporten tas fram i samarbete med LRF.

För mer information:
Cecilia Ryegård, cecilia@agroide.se , 0708-152599 (även presstelefon under dagen)

2013-01-30