Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Förväntad ökad tillväxt hos Arla


Efter en tuff tid med ett överskott i Sverige och Danmark på cirka 100 miljoner årston så börjar det nu bli lite mer positiva tongångar när det gäller den ekologiska mjölken hos Arla. Hur det går för Arla får stor påverkan för hela den svenska och danska ekomarknaden, inte minst spannmålsproduktionen och foderförsäljningen. Arlas försäljning ökad med 3 procent för storhushåll och detaljhandel fram till september 2012 i Sverige. Samtidigt röner man framgångar på exportmarknaden. På fyra år har den exporterade volymen nått 125 miljoner kg till Tyskland, en tredjedel av den danskproducerade ekomjölken.

- Idag går det mesta av den ekologiska mjölk som vi exporterar till Tyskland till butikernas egna varumärken. Vår ambition är att lansera en rad nya ekologiska produkter i Tyskland under Arlas eget namn och varumärke under andra halvåret 2013. Det gäller både dryckesmjölk, ost och på längre sikt även smör. Intresset för ekologiska mejeriprodukter blir allt större i Tyskland, säger Arlas koncernchef för tyska marknaden, Tim Ørting Jørgensen.

Från Arlas håll säger man att det ännu är oklart hur stora volymer som kan säljas på den gigantiska kinesiska marknaden, men en siffra som nått Ekoweb är cirka 70 miljoner liter per år till en början och framför allt räknar man med en långsiktig etablering av Arlas ekoprodukter.

2012-12-15