Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Private Label tar marknadsandelar på ekomejeri


Det är fortfarande kämpigt för de ekologiska produkterna i mejeridisken. Även om enskilda produkter och varumärken går bra så är den samlade försäljningen fortsatt vikande. En kategori som går bra är dock handelns egna varumärken. En tydlig trend i mejeridisken är att Private Label, till exempel Garant:soch Änglamarks ekologiska mjölk tar marknadsandelar:

- Private Lable tar för sig och ökar sina andelar. Vi är leverantörer till Änglamark och de utökar sitt område kontinuerligt, säger Ann Freudenthal som är ansvarig för Arlas ekologiska sortiment.

Handeln satsar en hel del marknadsföring på sina egna varumärken, men överlag så har ekologiska mejeriprodukter synts lite mer i marknadsföringen i år.

- Det händer mycket inom det ekologiska mejerisegmentet och det är bra. Dels gör Arla en hel del, men Garant är också aktiva samt Hjordnära och Änglamark. Summan av att det sägs mer om eko betyder enligt erfarenhet att totalmarknaden påverkas positivt, säger Ann.

2012-12-12