Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Systembolaget andra kvartalet: Ekoförsäljningen minskade


Systembolagets kvartalsrapport för den ekologiska försäljningen under andra kvartalet visar för första gången på flera år en minskning för den ekologiska alkoholförsäljningen. Den ekologiska försäljningen minskade med 0,56 procent. Även om tillbakagången är liten, så är det ett klart trendbrott jämfört med tidigare, då varje rapport visat på ökningar, oftast tvåsiffrigt.

- Det stämmer att det är första gången som det ekologiska sortimentet minskar. Vi tror och hoppas att det bara är en tillfällig dipp och att siffrorna redan under kvartal tre återigen visar på ökningar återigen. Det är de indikationer vi har. Vi har ett stort intresse från våra kunder för de ekologiska produkterna och vi fortsätter att lansera fler produkter. Vi har en hög målsättning när det gäller vårt ekologiska sortiment, säger Lennart Agén som är presschef hos Systembolaget.

Totalt ligger den ekologiska försäljningen dock fortfarande på en ökning, +2,35 procent, för den sammanlagda försäljningen hittills under 2012. Det är främst den största ekologiska kategorin, vin, som minskar (-6%). För det ekologiska ölet ser det däremot bättre ut, försäljningen ökade med 18 procent.

2012-08-23