Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Gröna Gårdar först med ursprunget på etiketten


Gröna Gårdar har som första företag i Sverige tagit fram etiketter där kunden på varje förpackning får preciserad information om köttbitens ursprung ända ner på individnivå. Utöver uppfödare och gård anges även djurets ras, kön och ålder. Hos Gröna Gårdar säger man att detta är ett steg mot att återinföra betydelsen av en uppfödning där varje djur har sitt eget värde och sin egen spårbara historia. Gröna Gårdar arbetar enbart med KRAV-märkt kött från lamm och nöt.

Gröna Gårdar anger att några av skälen till satsningen är att ”I och med att livsmedel importeras från olika länder med olika förutsättningar och regler att rätta sig efter kommer konsumenterna längre och längre ifrån råvarans ursprung. Därför kan ursprunget också döljas, om spåren suddas ut blir det omöjligt för kunderna att veta vad de faktiskt äter. Dagens högeffektiva jordbruk har gett mycket mat till ett lågt butikspris, men på bekostnad av miljön, djurhållningen och matens kvalitet.”

Ända sedan starten för 10 år sedan har avsikten varit att kunna uppvisa full spårbarhet hos Gröna Gårdar och Jan Karlsson, en av grundarna är mycket nöjd över att ambitionen nu blivit verklighet.

– Det känns fruktansvärt bra, framför allt handlar det om en ärlighet gentemot kunderna. Det bästa vore om alla kunde handla sitt kött från grannbonden, så som det var förr. Då kände man sin slaktare och slaktaren kände uppfödarna och visste på så sätt precis vilka djuren var och hur de levt. Det handlar om att återskapa en relation, om att återfå en närhet till maten och på så sätt få en kännedom om vad vi äter, förklarar Jan Karlsson.

Gröna gårdar bildades 2001 av tre gårdar, grundtanken var att minska avståndet mellan kund och uppfödare och samtidigt producera ett kött av hög kvalitet på ett hållbart sätt. I dagsläget är ett 30-tal västsvenska gårdar anslutna till konceptet.

2012-06-25