Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Negtivt ekoindex hos Coop för första kvartalet


För första gången i ”Mannaminne” redovisar Coop negativt index för försäljnings- utvecklingen för ekologiska produkter. Mätningen, som gäller första kvartalet 2012, visar att värdet minskade med 3,5 procent. Med anledning av detta bad Ekoweb Coops och KF ́s nya chef för hållbar utveckling, som efterträtt Mikael Robertsson och Per Rosengren, Louise König att kommentera försäljningssiffrorna:

Det är första gången som vi ser en negativ försäljningsutveckling på ekologi hos Coop – vad beror det på?
- Generellt sett så ser vi att pris är en än viktigare komponent i konsumenternas köpbeteende. Vi är inte nöjda med vår första kvartalsförsäljning inom ekologi och miljömärkt. Det är framför allt inom livs och färskt livs som vi har en sämre utveckling än våra branschkollegor. Produkter som till exempel ägg, barnmat, matfett, mellanmål och kryddor har en bra trend. Coop står fortfarande för den största andelen ekologiskt.

Satsar ni inte fortsatt på ekologi, eller håller ni på att överge det?
- Vi kommer fortsatt att satsa på ekologi och hållbarhet som en del av vår strategi. Coop har länge haft en strategi att utveckla och driva den ekologiska affären och det kommer vi att fortsätt att göra.
Till de kategorier som gick bra under första kvartalet hör ägg, färsk fågel, mellanmål efterrätter samt hårt bröd. Kategorier med sämre utveckling var: Kex/kondis, sylt, mos marmelad, saft och snacks.

2012-06-18