Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ljusglimtar i KRAV-äggs försäljningen


- Det ser positivt ut för den ekologiska äggförsäljningen. Vi har alltid haft en stark försäljning av ekologiska ägg och det ser fortsatt positivt ut, säger Anders Wernersson som är försäljningschef hos Svenska Lantägg.

Det positiva läget kanske bäst avspeglas i den export som man startade upp för att bli av med det överskott som bildades under 2011. Exporten sker till Svenska Lantäggs moderbolag i Danmark.

- Just nu sker en viss export, men den är betydligt mindre än tidigare. Vi har en spännande utveckling både i Sverige och Danmark när det gäller flytande ekologiska äggprodukter och det sker en löpande produktutveckling. Vi har intressanta saker på gång, nya produkter, som vi troligen kommer att lansera under sommaren, säger Anders.

Även hos Lantäggs industrikunder kan man se en positiv rörelse för KRAV- äggen.

- Efterfrågan ökar hela tiden. Tidigare räckte de knäckägg som blev, men nu får vi ta även av de ägg som skulle säljas till konsument. Det gäller för hela sista halvåret. Det är främst befintliga kunder som ökar sina beställningar, men det finns ett stort intresse eftersom vi får mycket förfrågningar. Fast det är fortfarande små volymer det handlar om, ca 5 procent av vår totala volym som går till industri är ekologisk, säger Katarina Eriksson som är ansvarig för industrikunderna hos Lantägg.

2012-06-04