Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Marknadsseminariet och Ekogalan 2012: Välartad start på långsiktig satsning



Cecilia Ryegård presenterar den senaste ekostatistiken...

Ekowebs storsatsning på marknadsseminariet med en flytt från Skara till Grand Hotel i Stockholm blev en succé. Cirka 130 personer från branschens ledande aktörer kom till mötet under de gigantiska kristallkronorna i spegelsalen på Grand Hotel den 26 januari för att få sig den senaste marknadsstatistiken, samt prognos 2012 och 2020 till livs.


Cecilia Ryegård

- Vår tanke med det här är att det är en långsiktig satsning på minst tre år. Det är även så vi har kommunicerat med våra samarbetspartners, LRF, Lantmännen Lantbruk och SMA Mineral.  Nu kan vi dra lärdom av det här genomförandet och återkomma 2013 och 2014 med ett ännu bättre arrangemang, säger Cecilia Ryegård.som är Ekowebs redaktör och verksamhetsledare.


I vimlet syntes företrädare från Axfood, Coop, Ica, Servera, Scan, Arla, Lantmännen m. fl. Ekologiska Lantbrukarna, KRAV, Svenskt Kött och Sveriges Grisföretagare var några av de organisationer som skickade representanter. Även ett 20-tal lantbrukare och rådgivare var på plats. Även utländska besökare från Danmark, Tyskland och Frankrike fanns i publiken. Evenemanget fick stor uppmärksamhet från media. Bland annat rankade TT händelsen som prioritet nr två av inrikeshändelserna under dagen.

Coop och Änglamark

Förutom marknadsstatistiken, som presenterades enligt samma formel som tidigare tre marknadsseminarier i Skara, så bjöds även åhörarna på Ekowebs senaste grepp: Ekogalan 2012, där priser i kategorierna Årets Rådgivare, Årets Ekoföretag och Årets Mylla till Hyla, delades ut tillsammans med samarbetsparterna Lantmännen Lantbruk och SMA Mineral. I strömsalongerna bjöds på en minimässa där man bland annat kunde bevittna utvecklingen när det gäller ekologiska produkter hos Lantmännen, Ica, Coop och Axfood under 2011. Även några nya produktlanseringar, som kommer under 2012, presenterades av exempelvis Coop och Änglamark.


 

Dagen gav inte minst också tillfälle att knyta nya kontakter mellan branschens aktörer, något som uppmuntrades till under pauserna och många kunde åka därifrån med ett utökat nätverk inom den ekologiska sektorn.

- Vi är otroligt nöjda med utfallet av dagen. Vi har fått fantastisk respons från de som var här och är nu taggade att lyfta detta arrangemang ytterligare under 2013. Vi har massor av idéer på utvecklingsmöjligheter och vi välkomnar även andra aktörer att ansluta på olika sätt. Vi fick ihop detta på oerhört kort tid, 4 månader. Nu har vi ett helt år på oss att ta konceptet vidare, säger Cecilia Ryegård.

Läs mer om Marknadsseminariet och Ekogalan 2012 här>>

2012-01-30