Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ekologiskt slår åter försäljningsrekord!


När Ekoweb gjort sin årliga sammanställning över den ekologiska livsmedels- försäljningen står det klart att den slog nytt rekord under 2011. Statistiken offentliggjordes vid Ekowebs Marknadsseminarium på Grand Hotel i Stockholm den 26 januari och är sammanställd i en marknadsrapport, av Ekoweb i samarbete med LRF.

- Den positiva utvecklingen för ekologiska livsmedel betyder att segmentet fortsätter att plocka andelar från den konventionella livsmedelsförsäljningen. Andelen ökar med 0,4 procentenheter till 3,5 procent. Allra bäst går försäljningen hos Systembolaget och inom offentlig sektor, säger Cecilia Ryegård, som är redaktör för Ekoweb.

Värdemässigt ökade försäljningen med 11 procent, vilket betyder en ökning med nästan 1 miljard kronor jämfört med år 2010. Totalt omsätter nu försäljningen av ekologiska livsmedel cirka 9,2 miljarder kronor (8,3 miljarder 2010). Ökningen ska ses i skenet av att livsmedelspriserna i princip varit oförändrade för den totala svenska livsmedelsförsäljningen.

- Konsumenternas intresse för ekologiska produkter fortsätter att öka, trotts ett återhållsamt beteende i konsumtionsmönstret i övrigt. En värdeökning på 11 procent måste ses som ett stort kliv framåt, särskilt om man tar i beaktande att priset på ekologiska livsmedel sjunkit under året. Volymökningen är troligen betydligt större, säger Cecilia Ryegård, som är redaktör för Ekoweb.

2012-01-31