Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Arla fortsätter att öka på eko


När försäljningsindex för 2011 sammanställts för Arlas ekologiska försäljning så visar det sig att den ökat trotts rapporter om stora avsättningsproblem i framför allt detaljhandeln under 2011. Totalt ökade Arlas försäljning av ekologiska mejeriprodukter med 2 procent i värde. Drygt 10 procent av Arlas totala omsättning kommer från de ekologiska produkterna och ekoomsättningen uppgår till ca 1,1 mdr kr, varav 70 procent från försäljningen inom detaljhandeln och 30 procent till restaurang/storhushåll.
Arla har som mål att dubblera ekoproduktionen och ekoförsäljningen från nivån 2010 till år 2020.

- Under 2012 kommer vi att öka marknadsföringen med fokus på TV och sociala medier, men också på marknadsföring i butik. Vi lägger också extra krut på produktutveckling och lanserar ett nytt produktkoncept för eko under 2012, säger Christer Åberg, vd Arla Sverige.

2012-02-07