Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

England: Lyckad september


Under september månad kördes kampanjen ”Organic September” i England. Kampanjen genomfördes av Soil association och omfattade bland annat kampanjpriser, butiksdemonstrationer och andra aktiviteter. Efter kampanjen genomfördes en briefing i London med 80-talet detaljhandelsföreträdare för att dra lärdomar av kampanjen till kommande satsningar

”Organic September ”fick stort genomslag i försäljningen av ekologiska produkter och verkade lyckas vända en negativ trend som varit rådande under sommarmånaderna i detaljhandeln. Till exempel ökade ekologiskt lamm 20 procent, ekologiskt nötkött 17 procent och ekologisk barnmat 11 procent under perioden.

Även prenumerationssystemen och specialbutikerna för ekologiska produkter rapporterar också positiv utveckling och att marknaden långsamt återhämtar sig. Det finns också flera positiva indikatorer på fortsatt tillväxt. Fler konsumenter förväntas välja ekologiska produkter eftersom intresset är stort bland de yngre konsumenterna.

Källa: Organic-Market .Info

2011-12-02