Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Kött, mejeri och ägg går bra hos Coop


Coop är marknadsledare på ekologiska livsmedel inom svensk detaljhandel. Försäljningen värderades till cirka 2 miljarder kronor 2010. Under Årets tre första kvartal har försäljningen fortsatt att öka. Den totala livsmedelsförsäljningen av KRAV- och EU-märkta produkter ökade med 1,5 procent fram till oktober, jämfört med samma period 2010. Intressant att notera är att traditionella svenska ekologiska jordbruks- produkter som kött, ägg och mejeriprodukter ökar mer än ekologiska livsmedel i genomsnitt.

- Det är också intressant att eko visar på ökningar eftersom vi sänkt priserna på många ekologiska produkter. Det betyder att volymökningen är betydligt större. När det gäller kött, mejeri och ägg så är det emotionella produkter. Det är debatt om fläsk och ägg när det gäller djurvälfärden, det gynnar eko och det är nog det som siffrorna talar om, säger Mikael Robertsson, miljöchef Coop.

2011-12-19