Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Marknadsseminarie blir Ekogalan 26 januari 2012

- Ekoweb strandsätter ytterligare en vild idé:

Ekoweb tar Marknadsseminariet 2012 till Stockholm och utökar dagen med en Ekogala.
- Vi vill lyfta fram några av de mest drivna personerna och företagen inom ekobranschen och svenskt jordbruk och skapa mer publicitet runt ekologisk produktion, det gynnar de svenska ekoproducenterna, säger Cecilia Ryegård.

För inbjudan och anmälan klicka här>>

     


Ekoweb satsar nu vidare på Marknadsseminariet och utökar arrangemanget med en ekogala i samarbete med Lantmännen och Grand Hotel i Stockholm. Förhandlingar pågår just nu med flera samarbetspartners som vill vara med och lyfta fram svensk ekoproduktion och ekologiskt lantbruk i rampljuset.
- Vi har många aktörer som visat ett stort intresse för att göra saker tillsammans med oss och vi erbjuder härmed fler aktörer att hoppa på och hjälpa till att höja profilen för svensk ekoproduktion och  ekologiskt lantbruk ytterligare.
- Vi tycker det är extra roligt att Lantmännen är så på hugget och nu blir vår första samarbetspartner och sponsor för en av priskategorierna under Ekogalan. Ibland måste man våga agera och sticka ut hakan, säger Cecilia Ryegård, som är verksamhetsansvarig för Ekoweb.
Det först utvecklingssteget innebär att efter Marknadsseminariet 2012, genomförs en prisutdelning till personer och företag som gjort något förtjänstfullt för ekomarknaden eller ekoproduktionen. År 2013 genomförs en fullskalig ekogala i spegelsalen på Grand Hotel. Datum är redan bokat.


 Marknadsseminariet 2011 i Skara

Surfa på medieintresset
Medieintresset för Marknadsseminariet 2011 var enormt. Det gav upphov till inslag i nationell och regional TV och radio, TT-telegram och Text-TV. Ekoweb citerades i flera hundra stora och små dagstidningar. Dessutom blev det reportage i all jordbruksmedia och i finans och branschtidningar som Dagens Industri och Fri Köpenskap. Det stora genomslaget skapade idéer om en fortsatt utveckling av Marknadsseminariet till att skapa en fullskalig ekogala 2013.

- Det är sällan som positiva lantbruksrelaterade nyheter får så mycket media som Marknadsseminariet 2011 fick. Det vill vi spinna vidare på. Vi vill skapa mer publicitet runt ekologisk produktion. Det ger i slutänden en ökad efterfrågan. Vi vill synliggöra svenskt lantbruk i ett positivt sammanhang och lyfta fram goda förebilder och några av de många fantastiska entreprenörer som finns i ekobranschen, säger Cecilia Ryegård.

Från mylla till hylla
Det som präglat Ekowebs tidigare marknadsseminarier är att hela branschen varit representerad, helt i enlighet med Ekowebs paroll ”Från mylla till hylla”. Lantbrukare, rådgivare, beslutsfattare inom jordbrukssektorn, politiker, företrädare för detaljhandel, förädlare, tillverkare, offentlig sektor, inköpare och andra intresserade.
- Blandningen av människor i olika positioner ger dagen dess speciella dynamik och är nog lite unikt för just detta seminarium. Ekoweb har haft tre lyckade år sedan vi startade med marknadsseminariet i Skara. Vi ser vikten av att fortsätta utvecklas. Det finns massor att göra tillsammans med många duktiga och framsynta aktörer, säger Cecilia Ryegård.
Ekoweb:s Marknadsseminarium skapades och genomfördes för första gången 2009 därför att det saknades bra och aktuell statistik för ekomarknaden.
- Det finns en marknadsdriven efter- frågan på aktuell försäljningsstatistik för ekologisk försäljningen och marknadsutveckling och den presenterar Ekoweb. Vi är nu oerhört sugna på att ta nya steg och utveckla dagen till något ännu bättre. Vi känner att det finns alla möjligheter och vi har massor av vilda idéer inför kommande år. Vi tror att alla på ekomarknaden tjänar på att det etableras ett starkt årligt återkommande arrangemang som samlar hela branschen under Ekoweb:s måtto ”Från mylla till hylla”, avslutar Cecilia Ryegård.

2011-10-31