Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ellas Kitchen prisade på Dagligvarugalan


Den 15 september genomfördes årets höjdpunkt inom dagligvaruhandel, branschens egen gala där insatser och idéer lyfts fram för att inspirera till vidare utveckling inom handeln. Galan ägde rum i Stockholms nyaste och mest spektakulära och omskrivna byggnad, Stockholm Waterfront. Prisutdelning genomfördes i tolv kategorier varav det helekologiska brittiska barnmatsföretaget Ellas Kitchen vann kategorin Årets Produkt.

Företagets ägare och grundare Paul Lindley fanns på plats på galan och kunde personligen hämta priset tillsammans med sitt svenska team.

- Vi omsätter nu cirka 40 miljoner euro och verksamheten stiger snabbt. En av våra absolut viktigaste marknader just nu är Sverige och på kort tid har vi lyckats ta en 10 procentig andel av den svenska barnmatsmarknaden. Vi tror att det finns en fortsatt stor potential för oss här, eftersom andelen ekologiskt fortfarande är förhållandevis låg, jämfört med många andra europeiska länder där nästan uteslutande ekologisk barnmat säljs.

Juryns motivering löd ”Vinnare av Årets Produkt har tillvaratagit konsumentintresset för ekologi, naturliga råvaror och on-the-go-produkter. Detta tillsammans med praktisk och rolig förpackningslösning och god distribution är viktiga delar av framgången som har lett till nästan 10 procent marknadsandel.”

2011-10-03