Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Halvårsrapport: Ica ökar 7 procent


Den svenska marknadens näst största ekoaktör, Ica, har kommit med en halvårsrapport för den ekologiska försäljningen för 2011. Den visar att den positiva trenden för ekologiskt håller i sig. Under årets första sex månader har försäljningen ökat med 7 procent. Ökningen är uppmätt i värde, vilket är intressant att notera, eftersom Ica sänkt priset på en mängd ekologiska varor under 2011, trots det så ökar alltså försäljningen. Särskilt bra går det för Ica:s egna varumärke, I love eco, som ökar med hela 27 procent. Produktgrupper som ökar mest är nötkött och färska kryddor.

– Vi märker att våra kunder efterfrågar allt fler ekologiska alternativ. Vi har jobbat mycket med att utveckla och lyfta vårt ekologiska sortiment, bland annat genom en stor prissänkning på ICA I love eco nu under våren. Därför är en ökning på hela 27 procent inom I love eco givetvis glädjande, säger Maria Smith, miljöchef på ICA Sverige AB.

2011-10-04