Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Halvårsrapport: Ekologiskt ökar 42 procent hos Systemet


Ekologiska drycker fortsätter att gå bra på Systembolaget. När rapporten för första halvårets försäljning under 2011 har den ekologiska försäljningen ökat med 42 procent, jämfört med motsvarande period under föregående år. Ökningen kan jämföras med att Systembolagets totala försäljning var svag, den ökade med 0,4 procent, jämfört med samma period förra året. Systembolaget fortsätter att utvidga sortimentet på ekologiskt och det sammantaget med kundernas ökande intresse ger den positiva utvecklingen. Alla kategorirer inom ekologiskt ökar, men framför allt är det kategorin cider och blanddrycker som ökat, mer än 70 procent.

Ökningen är dock något mindre än under första kvartalet 2011, då ökningen var 51 procent.

- Kunderna blir mer och mer medvetna och intresset för i första hand ekologiskt producerat vin ökar hela tiden. Det intresset ska vi bli ännu bättre på att möta med bra och prisvärda produkter, sade Lennart Agén, presschef på Systembolaget då.

Samtidigt ligger ökningen för 2011 hittills över försäljningsökningen 2010, då Systembolaget ökade den ekologiska försäljningen med 40 procent på helåret. Totalt värderade Ekoweb Systembolagets ekologiska försäljning då till 0,8 miljarder kronor. Utvecklingen hos Systembolaget är av stor betydelse för utvecklingen av den svenska ekomarknaden eftersom det är den tredje största aktören på den svenska livsmedelsmarknaden när det gäller ekologiska produkter.

2011-07-25