Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Första kvartalsrapporten för 2011: eko ökar 51 procent hos Systembolaget


2011 fortsätter den ekologiska försäljningen sin starka utveckling hos Systembolaget. Försäljningen av ekologiska drycker ökade med 51 procent under perioden, jämfört med första kvartalet 2010. Samtliga kategorier visar ökningar, men mest ökar vin (+55 procent), som också är överlägset största kategori med en andel om nästan 80 procent av den ekologiska försäljningen, och cider/blanddryck som mer än dubblerar sin försäljning, dock från en låg nivå.

- Kunderna blir mer och mer medvetna och intresset för i första hand ekologiskt producerat vin ökar hela tiden. Det intresset ska vi bli ännu bättre på att möta med bra och prisvärda produkter, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

Antalet ekologiska artiklar har ökat från 118 stycken vid årets början till 128. Ekologiskt fortsätter också att ta marknadsandelar av Systembolagets totala försäljning och andelen ökar från knappt 3 procent vid årets början till 3,32 procent efter första kvartalet.

Systembolagets försäljning 2011 ligger därmed över Ekowebs prognos, som är en ökning på cirka 30 procent.

2011-05-25