Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ekologiska grönsaker ökade med 5 procent 2010


Försäljningen av svenska ekologiska grönsaker ökade med 5 procent 2010 Ekologiska grönsaker har en andel om cirka 6 procent i detaljhandeln.

Samodlarna har en marknadsandel på cirka 60 procent av den ekologiska grönsaksförsäljningen i landet. För företaget skulle 2010 bli det stora genombrottet där man tog nya andelar, men i stället har man fått kämpa för att kunna behålla sina marknadsandelar. Detta beroende på skörden som blev klart lägre än förväntat på grund av torka under försäsongen och regnperioder under skörden.

- Vi levererar det mesta till Coop. Under 2010 ville vi göra en satsning för att komma in i andra butikskedjor men för att kunna göra det måste vi ha en överproduktion av produkter, i stället har vi haft brist på det mest. Vi lyckades ändå göra en liten ökning i både volym och värde, på cirka 5 procent under 2010. Vi behöver fler producenter av de flesta grönsaker ovan jord: tomat, gurka, sallad, kål, blomkål och broccoli till exempel. Vi tror på god försäljning under 2011. Vi hör att många butiker pratar om ”Ett ekologiskt år 2011”, ett genombrott i butiksledet och vi hör att många butiker vill satsa på ekologiskt framöver, säger Hans Ek försäljningsansvarig på Samodlarna.

2011-03-02