Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Systembolaget: på väg mot första miljarden


Systembolaget är på väg att bli en allt viktigare aktör på den ekologiska marknaden som tredje största försäljningskanal för ekologiska varor och med störst ökning under 2010. Systembolaget sålde ekologiska varor för knappt 0,8 miljarder, en ökning med 40 procent. Öl och vin står för 90 procent av försäljningen. Andelen av den totala försäljningen ökar stadigt och är nu uppe i knappt 3 procent av Systembolagets totala omsättning 2010, jämfört med cirka 2 procent 2009.

- Vi tror att kundernas efterfrågan av ekologiska produkter kommer att öka. Vi har idag 82 artiklar i sortimentet och vår målsättning 2010 är 100 artiklar och året därefter 2011, räknar vi med att kunna erbjuda våra kunder cirka 117 artiklar. Då tror vi också att försäljningen av ekologiska produkter har fördubblats till 4 procent, säger Magdalena Gerger, vd Systembolaget.

2011-03-07