Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Coop: på väg mot 2 miljarder


Coop har nu åter tagit greppet om den ekologiska försäljningen, efter att ha utmanats av ICA under de senaste åren, och är den detaljhandelsaktör som säljer mest ekologiska livsmedel, ökar mest och som har högst andel ekoförsäljning av sin totalförsäljning. Under 2010 sålde Coop ekologiska livsmedel för drygt 1,9 miljarder kronor, en ökning med 0,2 mdr jämfört med 2009, enligt Ekoweb:s beräkning.

Försäljningen har enligt Coop ökat med 10 procent under 2010. Av Coop:s totala försäljning så kommer 9,6 procent från ekologiska livsmedel (Coop Sverige).

Coop har under året fortsatt att utveckla sitt ekologiska sortiment genom att bland annat KRAV-märka alla sina 45 butiksbagerier och börja baka KRAV-märkt bröd. Änglamark, med bland annat färskt bröd som bakas i Coops egna butiksbagerier. Ett nytt varumärke, Prima, lanserades i november. Det är produkter i premium sortimentet och av totalt cirka 200 produkter är cirka 60 ekologiska eller KRAV-märkta.

 - Ekologiskt fortsätter att gå framåt. Vår försäljning ökade cirka 10 procent under 2010. Det är en riktigt bra ökning, när livsmedelsförsäljningen totalt sett inte ökar. Vi har lanserat många nya produkter, bland annat inom det nya varumärket Prima, där vi lanserade runt 30 nya ekoprodukter. Vi fortsätter att lansera nya ekoprodukter under 2011, säger Per Rosengren, miljö- och kvalitetschef hos KF.

2011-02-28