Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Danmarks Jordbruksminister Henrih Hoeg
invigningstalar under öppningen av den
nordiska montern.

BioFach: De nordiska länderna under ett tak

Reportaget är under konstruktion...

BioFach, en av årets största begivenheter inom den ekologiska branschen genomfördes den 16 till 19 februari. Då samlas världen åter i tyska Nürnberg för att spana trender, göra affärer och förkovra sig på något av det 150-tal seminarier som genomförs i samband med mässan.

Cirka 50 000 fackbesökare förväntas ha besökt mässan, liksom 2500 utställande företag.
Ministern träffar Anneke Svantesson
i Lantmännens monter


Ekologiskt  utvecklas positiv på de flesta marknader, även om det fortfarande går tungt i Storbritannien, och det återspeglades även i stämningen på årets mässa.

För andra året i rad ställde de nordiska länderna ut tillsammans i hall 1 under den gemensamma parollen Nordic Organics: Danmark med 17 utställare, Norge med 1 utställare, Finland med 9 utställare och Sverige med 14 utställare. Det skandinaviska köket beskrivs som den nya gastronomiska trenden i Europa. Den danska jordbruksministern Henrik Hoeg var på plats och invigde den nordiska montern.

De utställande svenska företagen i den
nordiska monter

Paul Svensson

- Det gläder mig mycket att vara här. De nordiska ekologiska råvarorna har en fantastisk kvalitet och vi har goda möjligheter på exportmarknaden, sade han bland annat.

 

Det svenska företagardeltagandet slår rekord i år. Utställare är: Almnäs Bruk, Epok, Härjedalsbröd, Kiwa Aranea, Lantmännen Lantbruk, Malmbergs Vatten, Polarica, Renée Voltair, Skymnings Gård, Snälleröds Snaps, Solmarka Bageri, Taste of Sweden, Biodynamiska föreningen, Olle Svensson AB (Finnerödja bär).



Del av svenska samlingsmontern

I montern fanns ett nordiskt kök, där kända kockarsom till exempel Paul Svensson tillredde läckerheter av de nordiska utställarnas råvaror. Organic Denmark hade tagit fram ett mycket proffsigt marknadsföringsmaterial för de nordiska länderna, som prydde så väl väggar som tak och även fanns som broschyrer.



Bo Ahlsted och Bertil Qvist från Olle Svensson AB (Finnerödja)
Passade på att läsa Ekowebs tidning under lugnare stunder.

- Det nordiska samarbetet är en oslipad diamant. Det ger fantastiska möjligheter. Från svenskt håll skulle vi önska att vi fick en tydligare satsning på mässan. BioFach måste vara en jätteviktig del av satsningen Matlandet Sverige, men som det är nu vet vi inget alls hur det blir 2012 och om det blir en fortsatt svensk satsning på Nordic Organics, säger en av BioFachveteranerna Bertil Qvist, från Olle Svensson AB (Finnerödja).

2011-03-01