Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Systembolaget ökade 40 procent 2010


Den ekologiska försäljningen av alkoholhaltiga drycker fortsätter att gå framåt med raketfart hos Systembolaget. Ekologiskt fortsätter också att ta andelar av totalförsäljningen. Den ekologiska andelen har ökat från knappt 2 procent under 2009 till 2,6 procent under 2010. Systembolaget har jobbat på bra med att utveckla sitt ekologiska sortiment och slagit sin egen målsättning för året, som var att ha 100 ekologiska artiklar. När året avslutats så är det ekologiska sortimentet uppe i 118 artiklar.

- Våra kunder efterfrågar ekologiska produkter och genom att erbjuda dem ekologiskt odlade produkter i alla våra kategorier: vin, sprit, öl och alkoholfritt ger vi möjlighet till att göra medvetna val vid inköpet av dryck hos Systembolaget. Vi tror på en fortsatt ökning i försäljningen av ekologiska artiklar under 2011, i takt med att sortimentet utökas, säger Stina Torgerzon som är sortimentschef hos Systembolaget.

2011-01-31