Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ekoandel i tysk detaljhandel 3,6 procent


Under de första nio månaderna under 2010 så stannade den totala ekologiska livsmedelsförsäljningen på samma nivå som motsvarande period 2009 i Tyskland. Detaljhandeln går dock lite bättre än branschen i stort. Vissa butikskedjor som till exempel Lidl och Penny har gjort en tydlig minskning i sitt ekologiska sortiment men ändå så ökar försäljningen med 2 procent, vilket är en minskning mot 2009, då försäljningen ökade med 3 procent jämfört med samma period.

Resultaten har varit skilda i de olika detaljhandelskedjorna. Aldi Nord sålde under årets sista månader till exempel slut på vissa mejeriprodukter och trotts att Lidl minskade sitt ekosortiment så kunde ekologiskt hålla sin andel om 2 procent av lågpriskedjans totala försäljning. Totalt så utgjorde den ekologiska försäljningen 3,6 procent av den sammanlagda livsmedelsförsäljningen i den tyska detaljhandeln.

Källa: BioFach Newsletter

2011-01-12