Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ekologiskt visar vägen i tysk Arla-fusion


Just innan julhelgen offentliggjorde Arla att man har planer på en fusion med den tyska kooperativa mejeriföreningen Hansa-Milch. Tanken är att de tyska medlemmarna i Hansa-Milch under en treårsperiod ska fasas in som medlemmar i Arla Foods och avräknas enligt Arlas avräkningsmodell och följa kvalitetsprogrammet Arlagården.

Båda parter har en ambition att växa på den tyska marknaden. Drivkraften är ett högre mjölkpris. Arla har under de senaste åren sålt ekologisk mjölkråvara till Hansa- Milch och det är den affären som öppnat dörren för ett utvidgat samarbete.

– Efter hand som vi har lärt känna Hansa-Milch har det blivit tydligt att vi inte bara liknar varandra som medlemsägda företag. Vi har också ett gemensamt mål för den tyska marknaden. Därför kommer båda parter att stärkas av en fusion, säger Arlas styrelseordförande Ove Møberg i Arlas ägarblad.

2010-12-30