Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Änglamark satsar på mejeri

Coop återlanserar nu sitt ekologiska varumärke, Änglamark, inom mejerisortimentet. Förra gången var under mitten på 90-talet, men då lades produktionen i malpåse på grund av den bristande tillgången på mjölkråvara men nu är det alltså dags igen.

- Vår målsättning är att ta en större andel av mejeriförsäljningen och att ge fler alternativ bland de ekologiska mejeriprodukterna. Änglamarks mjölk kommer att ligga något under motsvarande produkter i pris, och det tycker vi också är viktigt att kunna erbjuda konsumenterna ekologiskt till lägre priser, säger Titti Bergholz som är chef för Coops egna märkesvaror.

Det blir Milko´s mejeri i Hedemora som kommer att leverera Änglamarka mejerisortiment. Produkterna kommer så småningom att säljas i alla Coops butiker i hela Sverige, men uppstarten blir i 113 butiker i Stockholmsområdet. De första produkterna kommer att lanseras under vecka 49 och är tre varianter av mjölk och två sorters fil.

- Målet så småningom är ett fullsortiment inom mejeri och nästa steg blir att lansera yoghurt och crème fraiche, säger Titti Bergholtz.

2010-12-09