Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Ny strategi ökar fokus på eko hos Arla


I början av oktober presenterade Arla en ny strategi för att öka sin försäljning. Strategin går ut på att fler ska gilla att köpa Arla oftare och ekologiska produkter spelar en viktig roll i sammanhanget. Hos Arla konstaterar man att konkurrensen om såväl mjölkråvara som konsumenter är hård. Därför vill man öka värdet på mjölken och på så sätt skapa mer värde för konsumenter och kunder och långsiktigt säkra ett högt mjölkpris till ägarna. Det ska bland annat ske genom en bred satsning på ekologiska produkter. Även laktosfria produkter ses som ett högprioriterat område.

– Den nya Sverigestrategin är ambitiös. Den handlar bland annat om att vi ska satsa på laktosfritt och ekologiskt, i första hand inom färskvaror. Det är ett viktig steg i att öka värdet på den mjölk vi använder. Vår ambition är att konsumenterna ska vilja handla Arla-produkter för 100 kronor mer nästa år jämfört med i år. Vi satsar också på våra varumärken inom ost och på Bregott, bland annat genom en ny lansering i början av nästa år som vi hoppas mycket på, säger Christer Åberg, Sverigechef på Arla.

2010-10-14